lördag 22 maj 2010

Sollentunavallen - 4.30 på 1500 meter

Varje träningspass har ett syfte. Så långt är allt bra. Strategin för dagen känns ändå lite luddig. Målet är att få svar på frågan som dyker upp i huvudet titt som tätt.
- Hur svårt är det egentligen att springa 1500 meter på 4.30?

Jag joggar ner till Sollentunavallen via Edsbergs slott, springer distansen i rätt fart, slänger in lite kort vila här och där för att överhuvudtaget ta mig runt och vips... så hittar jag känslan och får ett ordentligt svar.

En hundring på 18 sekunder är i alla fall en behaglig början, 30 sekunders vila på det. Tvåhundringen på 36, lätt och fint, bara tre intervaller kvar - lugn träning idag. Lite tryck i kurvorna på trehundringen behövs, strax under 54. Mitt i kvartsmilaren kommer Turebergs Ola Liss in på arenan med ett fyrtiotal löpartalanger i 15-årsåldern, här gäller det att hålla god min. 72 sekunder känns slitsamt, lite okoordinerat och den planerade sista intervallen på 500 meter delar jag snabbt upp i 300 + 200. Farten hålls med viss möda hela vägen in. Sluttid 4.29.90, men, men...

Det blir ju en del vila på vägen; och att plocka bort den - no way.

5 kommentarer:

  1. Snygg blogg! Jag lägger upp den direkt bland bloggar jag följer.

    Lycka till med bloggandet!
    /Roadrunner

    SvaraRadera
  2. 1500 meter under 4:30 är ju en dröm som vi alla när och det ligger något magiskt i att avverka varvet på 72 sek. Jag försökte hålla det tempot i tisdags på tvåhundringarna men lyckades väl inget vidare. Kanske är det ändå ett av årets mål - det är ju lite tråkigt att stå och stampa med ett personbästa på 4:30,43 ...

    SvaraRadera
  3. Tackar, Roadrunners löparblogg finns som en länk i högerkanten.

    Jonas, vi har ju vårt 10x400 meter, med en minuts vila på 72 sekunder också. Frågan är väl om jag någonsin kommer tillbaka till en sådan form. Tveksamt.

    SvaraRadera
  4. Kul blogg. Jag lägger också till den som en länk...

    SvaraRadera
  5. Kul, då är det bäst jag letar upp din också ;)

    SvaraRadera