söndag 20 juni 2010

Var är det viktiga långpasset?

Ja, jag vet, kontinuiteten i träningen är nödvändig. Men variation och ett visst mått av förnyelse är också viktigt om det ska bli några resultat. Min egen träningsdagbok visar att jag inte riktigt lever upp till det senare. En genomsnittlig bra vecka innehåller tre distanspass på 10 km i strax under 5-minutersfart och ett intervallpass, vanligtvis långintervall. En sämre vecka är precis likadan, minus ett av de lugna passen.

Första steget till bot och bättring blir att förlänga ett av distanspassen. Skolboken säger att långpasset är A och O för alla typer av löpare. Då så - bara att se till att söndagens lunk successivt förlängs till att vara 20-22 kilometer. I september borde upptrappningen vara klar.

Finns det sedan utrymme för ett femte pass någon vecka så får det bli av typen återhämtning. En halvtimmes löpning kanske, gärna kompletterad med koordinationslopp 10x100 meter. Små medel som höjer veckomängden från 40 till 55 kilometer – det borde göra susen.

1 kommentar:

  1. Det var då det. Nu i slutet av juli efter fyra veckors träningsuppehåll får jag vara glad om jag är igång och springer i september.

    SvaraRadera