onsdag 9 juni 2010

Veteran-SM på Öland känns långt borta

Nu är tiden inne - att styra om träningen med inriktning på Veteran-SM i början av augusti. Det medför ju då en del banlöpning. Tyvärr gör banlöpning ganska ont för tillfället. Inte så att jag är rädd för mjölksyra, utan mer att kroppen inte känns redo. Vader krampar, utsidan av knät ömmar, baksidan av låret känns osäkert och så vidare. Jag är i valet och kvalet. Hur gör jag?

Antingen så fortsätter jag att bygga från grunden med inriktning på Midnattsloppet och senare Lidingöloppet, vilket skulle innebära adjö till sommarens höjdpunkt - VSM på Öland. Eller så fokuserar jag en period på 800 och 1500 meter för att efter veterantävlingarna återgå till mer mängdbaserad träning.

Tidigare hade jag ambitionen att springa Huddingespelen (1609 meter) eller Sommarspelen (1000 meter) för att få en indikation på form och framtida möjligheter. Nu börjar jag vackla även där. Frågan är om jag överhuvudtaget kan springa ett lopp i spikskor, vilket jag inte gjort på tre år. Sträckor upp till 1000 meter kanske kan fungera, men 1500 och längre känns uteslutet - och medeldistanslöpning i DS Trainer är ju inte något som lockar.

Ren och skär frustration, helt enkelt!

6 kommentarer:

  1. Klart du ska satsa på lite banlöpning...kör hårt!!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vill ju så gärna. Det är speciellt att flyta fram över tartanen eller vad beläggningen heter nu för tiden :)

    SvaraRadera
  3. Tror VSM på Öland kan bli grymt fint. Vilka sträckor skulle vara aktuella?

    SvaraRadera
  4. Jag gillar/har bäst chans på 400 m häck och 800 m. Nu går ju tyvärr båda på fredagen och då får jag kanske välja en av dem och komplettera med 1500 m på lördagen.
    Funderar du på att vara med själv?

    SvaraRadera
  5. Det är ju att bränna tartan man brinner för så jag förstår frustrationen och känner för övrigt samma sak själv. Jag har väl inte helt släppt tanken på 1000 meter på Sommarspelen men spikskor är nog inte att tänka på. Och då är ju frågan om det är värt att springa utan spikskor...

    SvaraRadera
  6. Du måste väl kunna köra 1000 meter med spikskor, du är ju van!

    SvaraRadera